מי זאת עולה / ניר מנוסי

שנת הבת מצווה של איילה אוטוטו מסתיימת. זה היה יפה ומשמעותי, עם הרבה חוויות, טעימות והתחלות של דברים. 

זה היה מסע מעניין גם בשבילי (יש שיגידו שיותר בשבילי מאשר בשבילה). חיפשתי דרך להעביר לה דברים שחלקם לא ברורים לי בעצמי, ומצאתי את עצמי במסע כזה כשכל פעם יש לי למידה סביב נושא אחר (מסורת, נשיות, התבגרות, זהות). זה נשמע טיפה מסודר ואקדמי, אבל זה היה די אינטואיטיבי האמת. כל פעם תשומת הלב שלי התגלצ׳ה לה לאנשהו אחר, ומצאתי את עצמי סביב טקסטים וחוויות כאלה או אחרות.

אחד הדברים שמההתחלה ישבו לי בראש היה לעשות מעגל נשות משפחה, עם ניסיון לחיבור לשרשרת הדורות אחורה. לא ידעתי מה בדיוק יקרה שם, אבל זה פתח אצלי מחשבה על להתיידד עם דמויות יהודיות נשיות, מהתנ״ך ובכלל. הרגשתי שיש לי איזה תפיסה פלקטית מהגן ומהידע הכללי, ואם אני לא מרגישה בעצמי מחוברת, מה בדיוק אני מעבירה לבת שלי? לא מעניין אותי לזייף טקסטים ריקים, אני מחפשת חיבור למשהו אמיתי.

אז זה היה מונח על השולחן יחד עם עוד מלא נושאים והתחלות של רעיונות, ויום אחד כשהייתי בסטימצקי ובקופה אמרו שאני יכולה לקנות ספר אחד או שלושה באותו מחיר, שוטטתי בחנות והספר הזה קפץ לי ליד. לא הכרתי את הכותב, וגם לא הייתי במוזה לקרוא אותו באותו זמן, אבל צירפתי אותו למדף שלי, למתישהו.

לפני כמה שבועות המתישהו הגיע כי התחלתי לתכנן את המעגל נשים הזה. 

מי זאת עולה? נשים בתורה על פי הקבלה ותורת החסידות

טוב, זה ספר פשוט נהדר. מלא בכנות וחיפוש בלי להתפשר, מציג תמונה מורכבת, לפעמים סותרת, ועל הדרך מאיר צדדים ביהדות שלי אישית פחות יצא לפגוש. 

בהקדמה הוא מספר על הפער בין מי שגדל בעולם חילוני פמיניסטי כמובן מאליו, והשאלה שעלתה אצלו כשמצא את עצמו מתקרב ליהדות. מצד אחד הוא מצא קסם בכך שיש שונות מגדרית, בלי הטישטוש שהעולם המודרני מייצר. מצד שני השונות הזאת מעוררת חשש, ונראית לפעמים כיחס שתופס נשים כנחותות מגברים. אם אתה אדם כן, אי אפשר להתעלם מזה. זה דורש בירור.

איך זה יכול להיות שבתנ״ך יש מעט דמויות נשיות? ועד שמופיעות מסופר עליהן מעט? וגם אז התפקידים שלהן בדרך כלל מאחורי הקלעים, כאילו לא משתתפות במשחק אלא סוג של נספחות? 

אז אוקי, זה היה מזמן, והתנ״ך משקף את התקופה. אבל זה עדיין לא מספיק. כי אם התנ״ך נחשב ספר הספרים הנצחי של דבר ה׳, מה אנחנו אמורים לעשות עם מעמד הנשים?

אז זה הבירור שהספר מנסה לעשות סביב סיפורי הנשים בתורה. ולעזרתו הוא מגייס את כל התותחים. מתחיל בפשט הכתובים, עם הסיפור שאותו אנחנו מכירים, אבל לא מסתפק בזה אלא ממשיך משם אל מדרשי חז״ל (התורה שבעל פה – גמרא, משנה) שמוסיפים פרטים ופרשנויות, ומשם אל פנימיות התורה, תורת הסוד של הקבלה והחסידות ששם העניינים נהיים מעניינים ממש.

בגדול יש מהלך מרתק שמתייחס לפן הנקבי של האלוהות, שבשונה מהפן הזכרי שמתגלה באופן מהיר, תכליתי ומיידי, מתגלה לאט לאט, לאורך ההיסטוריה וקשור בתהליכיות, הבשלה וצמיחה הדרגתית. בשמיים לאלוהים יש את שתי הפנים בו זמנית, אך על האדמה הזכרי התגלה באופן מיידי, והנקבי עולה בהדרגה, עד לשיוויון בסוף התהליך, שיוויון שבו יש להם יחסים הדדיים של השפעה ושל שווים אך שונים. מעניין שזה משהו שאם מסתכלים על ההיסטוריה (ולא רק על היהדות) אפשר לראות בעיניים ממש את השינוי במעמד האישה. מרתק בעיני.

הספר מקדיש פרק לכל אחת מהדמויות הנשיות העיקריות בתורה: חווה, שרה, רבקה, לאה, רחל, דינה, תמר ובנות צלופחד. ועם כל אחת אנחנו עוברים מסע שעובר בין שלל פרשנויות, סיפורים ותפיסות. כתופעת לוואי של החקירה בעקבות הנשים, נחשפים לרעיונות שונים מהקבלה ומהחסידות. 

לפעמים תילי תילים של רעיונות נתלים על מילה או אות או כל מיני דברים שבדרך כלל אני לא מרגישה נוח איתם (גימטריות מעולם לא עשו לי את זה), אבל לאט לאט חוויתי את זה כלימוד יצירתי ומלא בחופש. אהבתי את ההסתכלות המיטיבה והחיובית שמחפשת לגדול ולצמוח ולהיות בעין טובה. 

דבר נוסף שריתק אותי היה ההסתכלות המורכבת. תוך כדי הקריאה זיהיתי אצלי הרגל מחשבתי ש״בסוף״ יכולה להיות אמת אחת, מסקנה אחת וזהו. אבל הספר מראה שיכולה להיות פרשנות אחת הפוכה מהשניה, ושלישית ורביעית, ואפשר איכשהו לחיות עם זה בשלום, ולהוציא את המיטב מהכל. ממש מעניין, והרגיש לי גם משהו שחשוב לחיים בכלל. לא חייב להיות מישהו שצודק, יכול להיות פשוט נקודות מבט שכל אחת מציעה זווית של אמת אחרת, וזה בסדר שזה לא יושב אחר כך פיקס ביחד. וואו.

האם התידדתי עם הנשים בתורה? 

לגמרי כן. קיבלתי אותן בתלת מימד, ריבוע-מימד אפילו. הפכו לי אותן למעניינות ומשמעותיות. 

במה מזה אשתמש? אני לא יודעת אם אחד לאחד, כי זה באמת לימוד מאוד מורכב. אבל אני בטוחה שחלקים ממנו יישארו אצלי, מתערבבים עם מחשבות על מסורת, על נשיות, על תפקידים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *